طرح خط دوم آبرساني يزد از سد بهشت آباد

سيماي طرح

سيماي طرح تشكيل شده از انتقال آب خام به ميزان 150 ميليون مترمكعب در سال حدود 6 مترمكعب در ثانيه كه از سد بهشت آباد به استان يزد تخصيص يافته است تا نياز آب شرب و صنعتي منطقه خشك و بياباني فلات مركزي ايران شامل شهرهاي استان يزد را تا سال مقصد 1425 تامين نمايد و جمعيتي بالغ بر 8/1 ميليون نفر را تحت پوشش قرار دهد. منبع تامين آب طرح از محل مخزن سد بهشت آباد بعد از تلاقي دو رودخانه كوهرنگ و بهشت آباد واقع در بالادست شهر اردل و در حدود 50 كيلومتري جنوب شرقي شهركرد مركز استان چهارمحال بختياري است. مسير خط لوله آبرساني دوم يزد بعد از برداشت آب از محل فوق از مجاورت شهر ناغان عبور نموده و پس از گذر از ارتفاعات محلي و به تونل پيش بيني شده در شمال شهر زوردگان به طرف شرق ادامه مسير داده و از كنار قلعه ممكا عبور نموده و به طرف شهرهاي بلداجي و بروجن ادامه مسير مي دهد. پس از عبور از شهر بروجن وارد استان اصفهان شده و از مجاورت شهرهاي دهاقان و رامشه عبور مي كند . بعد از شهر رامشه مسير خط لوله به طرف شمال تغيير مسير داده و در كنار مرز استان هاي اصفهان و يزد ادامه داده و ارتفاعات شيركوه را دور شده و وارد استان يزد مي شود و در مجاورت خط اولي آبرساني قرار مي گيرد و از مناطق خليل آباد و مرور عبور نموده وارد محوطه تصفيه‌خانه اصلي پيش بيني شده در كنار جاده خضرآباد شده و از آنجا آب تصفيه شده به مخازن ذخيره آب شهر يزد منتقل مي شود.

اجزاي اصلي طرح

اجزا‌ء اصلي طرح شامل لوله‌ها، آبگير اصلي، تونل انتقال آب، تصفيه‌خانه آب، كلرزني‌ها، ايستگاه‌هاي پمپاژ و مخازن هستند.

الف -  قسمت اول خط لوله انتقال آب از سد بهشت‌آباد (مجاور شهر اردل) تا شهر زوردگان است.

اين قسمت مسير عمدتا كوهستاني و صخره اي و اجزاء اصلي آن به شرح زير است.

  • آبگير و ايستگاه پمپاژ شماره 1 : به منظور برداشت 150 ميليون مترمكعب در سال آب خام از سد بهشت‌آباد براي انتقال به استان يزد و نيز تامين 430 ميليون مترمكعب در سال براي استان‌هاي همجوار شامل 180 ميليون مترمكعب در سال براي كرمان و 250 ميليون مترمكعب در سال براي استان اصفهان. پمپ‌هاي آبگير از نوع فشار متوسط حدود 160متر و با قدرت كل 5/13 مگاوات براي تامين 6 متر مكعب در ثانيه براي استان يزد.
  • تصفيه مقدماتي: رسوب زدايي (حسب نياز) و كلرزني اوليه آب خام
  • ايستگاه‌هاي پمپاژ شماره 1 الي 3 : ايستگاه‌هاي متوالي شامل پمپ‌هاي فشار قوي با فشار توليدي حدود 210 متر در هر ايستگاه و مخزن مكش به حجم 20000 مترمكعب در هر محوطه ايستگاه و قدرت كل مصرفي هر ايستگاه 0/18 مگاوات براي تامين 6 متر مكعب در ثانيه براي استان يزد.
  • مخزن خط‌الراس شماره4 : مخزن ذخيره بين راهي به حجم 50000 مترمكعب در بالاترين نقطه مسير.
  • مخزن تعادل شماره5: مخزن تعادل فشار به حجم 20000 مترمكعب در نقطه ورودي تونل.

ب - خط لوله انتقال آب : قسمت اول خط لوله از آبگير بهشت‌آباد شروع و تا ورودي تونل ادامه دارد. طول كل اين قسمت 25   كيلومتر و لوله‌ها نوع فولادي جوشي اسپيرال به قطر 1800 ميليمتر مي‌باشند. كليه لوله‌ها توسط پوشش داخلي اپوكسي           بدون حلال و پوشش خارجي پلي اتيلن سه لايه محافظت مي‌شوند. ضريب هيزن ويليامز اي لوله‌ها 130 و ظرفيت اسمي انتقال 6 مترمكعب منظور شده است

ج - تونل انتقال آب : تونل انتقال براي ظرفيت اسمي 580 ميليون مترمكعب در سال براي سه طرح مشترك انتقال آب به سه استان يزد و كرمان و اصفهان به طول 5/2 كيلومتر اجرا مي‌شود.

د -  قسمت دوم خط لوله انتقال آب از شهر زوردگان تا شهرضا است.

           اين قسمت مسير عمدتا در اراضي زراعي قرار گرفته و اجزاء اصلي آن به شرح زير است.

  • مخازن تعادل شماره 6 تا 9 : چهار مخزن بين راهي تعادل فشار متوالي به حجم هر يك 20000 مترمكعب

ح - خط لوله انتقال آب : قسمت دوم خط لوله از مخزن زوردگان شروع و تا مخزن شهرضا ادامه دارد. طول لوله‌هاي نوع      فولادي جوشي اسپيرال اين قسمت شامل 118 كيلومتر به قطر 1800 ميليمتر و 21 كيلومتر به قطر 2000 ميليمتر مي‌باشد

  • قسمت سوم خط لوله انتقال آب از شهرضا تا شهر عقدا است.

اين قسمت مسير عمدتا در اراضي نمك زار و بياباني قرار گرفته و اجزاء اصلي آن به شرح زير است.

  • مخازن تعادل شماره 10 تا 12 : سه مخزن بين راهي تعادل فشار متوالي به حجم هر يك 20000 مترمكعب

خط لوله انتقال آب  : قسمت سوم خط لوله از مخزن شهرضا شروع و تا مخزن خليل‌آباد ادامه دارد. طول لوله‌هاي نوع فولادي جوشي اسپيرال اين قسمت شامل 108 كيلومتر به قطر 1400*2 ميليمتر و 9/75 كيلومتر به قطر 1800 ميليمتر مي‌باشد

  • قسمت چهارم خط لوله انتقال آب از شهر عقدا تا شهر يزد است.

اين قسمت مسير عمدتا در مجاورت مسير خط اول در اراضي هموار يزد قرار دارد و اجزاء اصلي آن به شرح زير است.

  • مخازن تعادل شماره 13 تا 14 : دو مخزن بين راهي تعادل فشار متوالي به حجم هر يك 20000 مترمكعب

ه - تصفيه‌خانه اصلي يزد : تصفيه‌خانه مشتمل بر دو مدول با ظرفيت اسمي هر يك 3 متر مكعب بر ثانيه براي تامين آب مورد نياز در روز حداكثر مصرف سال مقصد طراحي و داراي اجزاء زير است:

- حوضچه ورودي و همزن

- زلال ساز نوع سانتريفلاك

- واحدهاي صافي

- كلرزني مخزن ذخيره آب صاف به حجم 50000 مترمكعب و رقوم حداكثر سطح آب معادل 1290 متر

ت - خط لوله انتقال آب : قسمت چهارم خط لوله از مخزن خليل‌آباد شروع و تا مخزن شحنه (يزد) ادامه دارد. طول لوله‌هاي نوع فولادي جوشي اسپيرال اين قسمت شامل 84 كيلومتر به قطر 1800 ميليمتر و 6/21 كيلومتر به قطر 2000 ميليمتر مي‌باشد

اهداف طرح

هدف اصلي طرح حاضر، تامين آب خام به ميزان 150 ميليون مترمكعب در سال از مخزن سد بهشت آباد (در دست مطالعه) بر روي رودخانه بهشت‌آباد واقع در كوه‌هاي پر برف استان چهارمحال بختياري‌، احداث تاسيسات پيش تصفيه و تصفيه نهايي آب و تامين آب شرب براي شهر يزد و ساير شهرهاي استان گرم و خشك يزد شامل اردكان، ميبد، بافق، مهريز، تفت، اشكذر، زارچ و روستاهاي اطراف مسير خط لوله دوم آبرساني مي باشد. منافع عمده طرح جايگزيني آب سطحي قابل اطمينان در مقابل منابع آب فعلي زيرزميني منطقه است كه به سرعت در حال افت كيفي و كمي هستند.

مشخصـات فني طـرح

ـ محـل آبگيـري: درياچه سد بهشت آباد

ـ دبـي خط انتقـال: 6000 ليتـر در ثانيـه

ـ قطـر خط انتقـال:  1800ـ 2000ميليمتـر

ـ جنـس خط انتقـال: فـولادي

ـ طـول خط انتقـال: 452كيلومتـر

ـ ايـستگاه پـمپاژ: 4 ايستـگاه

ـ كل ارتـفاع پـمپاژ: 710متـر

- حجم كل مخازن : 380000 مترمكعب