آبرساني همدان از سد تالوار

سيماي طرح

هدف از اجراي طرح  تصفيه و انتقال آب براي تامين كمبود آب شرب شهر همدان و شهرها و روستاهاي مسير در سال مقصد طرح 1415 مي باشد .

تصميمات اتخاذ شده بر مبناي مطالعات مرحله شناخت منتج بر تامين كمبود آب شرب شهر همدان از سد مخزني تالوار مي باشد.سد مخزني تالوار در 154 كيلومتري جنوب غربي شهرستان زنجان و 54 كيلومتري جنوبشرقي شهرستان بيجار ، در محدوده كوه چنگ الماس بر روي رودخانه تالوار در دست احداث مي باشد . دستيابي به محل سد ازطريق جاده زنجان- بيجار امكان پذير است. سد مخزني تالوار از نوع خاكي – سنگريزه اي با هسته رسي ميباشد.

ميزان برداشت آب خام از سد تالوار به طور متوسط حدود 63 ميليون متر مكعب در سال در نظر گرفته شده كه با احتساب تلفات آب در تصفيه خانه به طور متوسط حدود 59 ميليون مترمكعب درسال آب تصفيه شده به حوزه مطالعاتي طرح منتقل خواهد  يافت .

نحوه آبگيري از سد تالوار

آبگيري از لوله خروجي سد صورت گرفته و آب مورد نياز تحت نيروي ثقل به پايين دست سد و مخزن مكش اولين تلمبه خانه واقع در ساحل سمت راست منتقل مي گردد. در اين مرحله مطالعات تراز احداث محوطه تلمبه خانه اول درحدود رقوم 1610 متر پيش بيني گرديده است كه ضمن احتراز از خطر سيلاب قابليت انتقال ثقلي آب در حالت پايينترين سطح مخزن سد ( 1614) متر به مخزن مكش تلمبه خانه امكان پذير مي باشد. اين نحو ه آبگيري از صرف هزينه هاي اضافي براي اجراي سازه مستقل آبگير يا نصب تلمبه هاي استحصال آب از مخزن سد جلوگيري نموده و درواقع تاسيسات آبگير بعنوان جزئي از سيستم هاي هيدروليكي سد تالوار محسوب شده و قابليت كنترل و بهره برداري از آن بصورت يكپارچه با عملكرد سد انجام خواهد شد.

تصفيه خانه آب

محل تصفيه خانه در فاصله حدود 35 كيلومتري شهر همدان و در حدود 12 كيلومتري شمال روستاي دستجرد در دامنه جنوب شرقي تپه قزلرقالاسو و در رقوم 1920 متر پيش بيني شده ، كه با توجه به رقوم مخازن لونا پارك ، الوند و اميد اكباتان شهر همدان انتقال آب از تصفيه خانه تا مخازن مذكور بصورت ثقلي خواهد بود . درحالت دو مدول حداكثر روزانه آب خام ورودي به تصفيه خانه 3710 ليتر بر ثانيه وحداكثر روزانه آب تصفيه شده 3534 ليتر بر ثانيه مي باشد .در طرح تصفيه خانه با انجام بررسي هاي فني و اقتصادي لازم زلالسازها ازنوع سانتريفلاك و ابگيري به روش مكانيكي پيش بيني گرديده است.

مخازن تعديل و ذخيره

در طول خط انتقال ، بنا به ضرورت و به منظور تنظيم فشار و جريان آب در خط لوله ، مخازن هم شكل و همسان به ظرفيت هر واحد 10000 متر مكعب پيشنهاد شده است . براي افزايش ظرفيت ذخيره آب شهر همدان يك مخزن30000متر مكعبي نيز پس از مراحل پمپاژ و نيز دو واحد با همين ظرفيت بعنوان مخزن آب تصفيه و ذخيره و يك واحد ديگر بعنوان مخزن ناحيه يك فشاري شبكه به ظرفيت 30000 متر مكعب در شهرك الوند در حدود اجزاي اين طرح لحاظ شده است. بنا بر اين حجم كل مخازن طرح بالغ بر 150 هزار مترمكعب خواهد شد.

ايستگاه هاي پمپاژ

با توجه به اينكه محل آبگيري حدود 430 متر پايين تر از بلند ترين نقطه واقع در مسير خط انتقال مي باشد ، براي رانش آب به اين ارتفاع و جبران افت فشار ناشي از جريان آب در طول لوله آبرساني ، 3 واحد تلمبه خانه در نظر گرفته شده است .هر تلمبه خانه شامل 2+6 دستگاه الكتروپمپ به ظرفيت مجموع71/3 متر مكعب در ثانيه خواهد بود .ارتفاع رانش تلمبه خانه ها بنا به ضرورت فني از 134 تا 221 متر متغير است . برق مورد نياز تلمبه خانه ها و سيستم كنترل وانتقال پيام، توسط خطوط فشار قوي 63 كيلو ولت موجود در منطقه و با احداث حدود 80 كيلومتر خط انتقال برق تامين خواهد شد .

سيستم كنترل و ابزاردقيق وانتقال پيام

اين سيستم با اهداف جمع آوري اطلاعات هيدروليكي شامل فشار، سطح و وضعيت محركهاي برقي نقاط مختلف و كنترل توابع حفاظتي ، اينترلاك ، مديريت بهره برداري، مديريت تعميرات و نگهداري و مديريت انرژي و انتقال اطلاعات با استفاده از تجهيزات بي سيم و بستر مخابراتي UHF/ VHF در محل پيش بيني گرديده كه براي حصول اين اهداف كنترل تمام اتوماتيك در محل تلمبه خانه ها و جمع آوري اطلاعات به صورت بي سيم UHF در محل اتاق كنترل مركزي واقع در تصفيه خانه با امكان راهبري از راه دور) منهاي خط لوله ( در نظر گرفته شده است .

مشخصات فني طرح

- طول خط انتقال ) قطعات 1تا( 4 : 7/138 كيلومتر

- طول جاده دسترسي( قطعات 1تا( 4  : 140كيلومتر

- جنس لوله هاي طرح: فولادي (ST44 , ST37-II)

- قطر اسمي خط لوله 1400: و 1600 ميليمتر

ضخامت جدار لوله ها10/ 31: و 16 , 12/7 ميليمتر

-  تعداد ايستگاه هاي پمپاژ: 3

- مجموع ارتفاع پمپاژ 562: متر

- تعداد مخازن ذخيره و تعديل در دو مرحله اجرايي7 :  (سه مخزن 10000 مترمكعبي4 +  مخزن 30000مترمكعبي )

 

_ موقعيت مخازن:

ايستگاههاي پمپاژ هركدام 10000 مترمكعب

مخزن كيتو انتهاي قطعه دوم 30000 مترمكعب

تصفيه خانه دو مخزن 30000 مترمكعبي

مخزن شهرك الوند همدان 30000 مترمكعب

- مجموع حجم مخازن: 150 هزار مترمكعب

- ظرفيت تصفيه خانه در دو مرحله اجرايي : مترمكعب در ثانيه71/3

ـ تعداد مدول ها : 2 مدول

ـ روش تصفيه : تصفيه متعارف ، زلال سازي

ـ روش گندزدايي : كلر زني

- روش حذف طعم و بو : ازن زني

ـ واحد هاي اصلي تصفيه خانه : ته نشيني اوليه ،اختلاط سريع ،

 انعقاد و ته نشيني ، فيلتر شني ، تغليظ و آبگيري لجن ، كلر زني