آبرساني اروميه

سيماي طرح

قدمت تاريخي شهر اروميه ، به 2000 سال قبل از ميلاد ميرسد ، اين شهر در سال 1370 مساحتي بالغ بر 59 كيلومتر مربع داشته از نظر موقعيت جغرافيايي داراي طول 45 درجه و 2 دقيقه و عرض 37 درجه و 32 دقيقه بوده و ارتفاع آن از سطح دريا 1312 متر ميباشد . شهر اروميه با داشتن 6/353 ميليمتر بارندگي متوسط ساليانه از نظر آب و هوايي جزء مناطق معتدل میباشد . رودخانه شهر چاي در اين شهر ، پس از گذشتن از وسط شهر و تقسيم نمودن آن به دو نيمه و عبور از ميان باغات اطراف شهر به درياچه اروميه ميريزد كه با احداث سد شهر چای برروي اين رودخانه نياز عمده آب شرب شهر اروميه و همچنين نياز آب كشاورزي منطقه برطرف مي گردد .

اهداف طـرح

هدف از طرح آبرساني اروميه ، تامین و انتقال آب به میزان 7/2 متر مكعب در ثانيه از محل سد شهر چاي تا محل تصفيه خانه و تصفيه و توزيع آن در مخازن اطراف شهر و تامين نياز آب شرب شهر ، در سال مقصد ( 1400 ) مي باشد .

موقعیت طرح

موقعیت طرح واقع در استان آذربایجان غربی و در ضلع غربی شهرستان ارومیه می باشد که تصفیه خانه شماره 2 ارومیه در بخش جنوب غربی شهرستان در منطقه گلشهر واقع شده است و آب خام ورودی به تصفیه خانه از سد شهر چای که در کیلومتر 19 جاده بند واقع شده است تامین می گردد .

اجزاء طـرح آبرسانی اروميـه

 طرح آبرسانی ارومیه شامل طراحی و اجرای چهار جزء زیر می گردد :

1- خط انتقال آب خام ازسد شهرچاي تا تصفيه خانه .

2- تصفيه  خانه در  دو مدول .

3- خطوط  بين  مخازن شهر .

4- مخازن ذخیره اطراف شهر .

شرح عمليات اجرايي

  • اجرای خط انتقال آب

خط انتقال آب از سد شهر چای به تصفیه خانه شامل سه بخش زیر می باشد :

الف : احداث جاده دسترسی

ب   : احداث خط لوله فولادی 1600 میلی متری

ج    : احداث کانال انتقال آب بصورت باکس بتنی

 

الف –  عملیات اجرایی جاده دسترسی در قالب سه قرار داد بطول کلی 16.2 کیلو متر و با وجود معارض در اراضی ، تا مرحله لایه زیر بستر تکمیل و به اتمام رسید.

ب – عملیات اجرایی خط انتقال مطابق طرح اولیه شامل 16.2 کیلو متر خط لوله فولادی بوده است ولی بر اساس برگزاری جلسه مهندسی ارزش در این خصوص تبدیل به دو بخش ، خط لوله فولادی 1600 میلی متری بطول 6.9 کیلو متر وکا نال بتنی بطول 9.3 کیلو متر گردید و هم اکنون نیز با دبی 1100 لیتر بر ثانیه در حال بهره برداری می باشد .

همچنین عملیات تکمیلی جاده دسترسی و کانال انتقال آب در قالب اصلاح برخی نقاط بستر کانال در قالب مهندسی ارزش به اجرای فلومهای کنار گذر در جنب کانال موجود منتهی گردید

در راستاي انتقال آب از سد شهر چاي و تامين بخشي از آب خام ورودي به تصفيه خانه در مواقع اضطراري و وقوع حوادث پيش بيني نشده احتمالي و رفع مشكل بوجود آمده در كانال انتقال آب از سد شهر چاي به تصفيه خانه ، طرح احداث ايستگاه پمپاژ اضطراري آب از رودخانه شهر چاي به تصفيه خانه اجرا گرديد

همچنین جهت بهره برداری از طرح ایستگاه پمپاژ اضطراری احداث حوضچه های رسوبگیر ضروری به نظر می رسید که احداث گرديد .   

 

2- احداث واحد تصفیه خانه

       عملیات اجرایی مدول اول تصفیه خانه ازسال 1379 در قالب قرارداد مشاركتي بين پيمانكاران تجهيزاتي و ابنيه آغاز گردید و از سال 1386 با پيشرفتي معادل 92 درصد آماده بهره برداري آزمايشي شد .‌

در اين راستا عمليات راه اندازي،بهره برداري و نگهداري از تجهيزات برقي و مكانيكي،در قالب قرار داد جداگانه اي در سال  1387 به پيمانكار واگذار گرديد و در پي آن ،  بنا به درخواست پيمانكار و با هماهنگي بعمل آمده با كارفرما و جهت بررسي وضعيت خطوط انتقال آب از سد شهر چاي به تصفيه خانه آب و همچنين بررسي وضعيت كارآيي واحد هاي مختلف تصفيه خانه و اور حال نمودن واحد هاي مذكور در فواصل زماني مختلف بصورت آزمايشي آب اندازي گرديد ودر نهايت از مورخ 15/3/88 تصفيه خانه جديد با دبي حدود 250 ليتر در ثانيه مورد بهره برداري آزمايشي قرار گرفت . سپس در سال 90 با عقد قرارداد ي بهره برداری از تصفیه خانه آغاز گرديد که اکنون با دبی 1100 ليتر در ثانيه آب تصفيه شده با هماهنگي شركت آب و فاضلاب وارد شبكه آبرساني شهر اروميه گرديده است .

 

 

 با عنايت به صرفه جويي هاي قابل توجه در اجراي مدول اول تصفيه خانه ، عمليات اجرايي بخش ابنيه مدول دوم شامل واحد هاي فيلتر و پولساتور در قالب 25% افزايش مبلغ اوليه قرارداد احداث مدول اول تصفيه خانه ، در

سال 1384 به پيمانكارابلاغ گردید و عملیات اجرایی در مرحله بتن فونداسیون پولساتور متوقف گردیده و اخیرا جهت ادامه عملیات پروژه مدول دوم تصفیه خانه در قالب قرارداد BOT در حال تعیین پیمانکار می باشد .

کلیات فرایندی تصفیه خانه

    آب خام در ورود به تصفیه خانه پس از کنترل دبی ، وارد حوضچه ورودی  می شود . کلر زنی اولیه ، همچنین تزریق مواد منعقد کننده در این واحد انجام میشود و پس از عبور از  حوضچه تقسیم ، به زلال سازها منتقل می شود که در این تصفیه خانه ، زلالسازها از نوع پولساتور می باشد.

    پس از واحد پولساتور ، آب زلال شده به واحد صافی انتقال می یابدکه صافی ها در این تصفیه خانه از نوع ثقلی سریع دو بستره همراه با تجهیزات اتوماتیک شستشوی معکوس می باشند . آب صاف شده پس از کلر زنی نهایی به مخزن ذخیره 8000 متر مکعبی و از آنجا  توسط خطوط لوله به مخازن ا طراف شهر جهت مصرف منتقل می شود.

3 -  انتقال آب تصفیه شده به مخازن

          با توجه به توپو گرافی محل مخازن اطراف شهر و تصفیه خانه ، انتقال آب از تصفیه خانه تا مخازن به استثنای یکی ار مخازن (خط انتقال به مخزن C1) کلاٌ بصورت ثقلی می باشد .

این بخش شامل سه پروژه به شرح ذیل می باشد:

الف - خط انتقال آب به مخازن حیدر لو و شیخ تپه ، جمعاٌ بطول 10.5 کیلو متر.

ب - خط انتقال آب به مخازن عباس

مشخصات فني طرح

مشخصات کلی طرح آبرسانی ارومیه به شرح ذیل می باشد :

1- سال مقصد  :  1400   شمسی

2- جمعیت مصوب :  800000 نفر

3- مصرف سرانه  : 260 لیتر در روز

4- حد اکثر نیاز روزانه : 3.13 متر مکعب در ثانیه

5- منابع تامین آب : سد شهر چای و آبهای زیر زمینی

6- خط انتقال : 16.2 کیلو متر ترکیبی ازخط لوله فولادی و کانال بتنی مسلح سر پوشیده 

7- نحوه انتقال : ثقلی  

8- ظرفیت تصفیه خانه : در دو مدول هر کدام 1050 لیتر در ثانیه

9- طول خطوط انتقال بین مخازن مورد نیاز : حدود27 کیلو متر( لوله های 300 الی mm 900 چدنی وآزبست)   

10- ظرفیت کل مخازن مورد نیاز  : 132000 متر مکعب که درحال حاضر 67000 متر مکعب موجود می باشد .