انتقال آب از سد كوچري به شهر قم

موقعيت طرح

محدوده طرح از سد كوچري واقع در 4 كيلومتري جنوب غربي شهر گلپايگان آغاز و به تصفيه‌خانه جديد واقع در 20 كيلومتري دليجان در مجاورت جاده قم- اصفهان و از آنجا به شهر قم را ختم مي‌شود. خط لوله در طول مسير خود از مجاورت شهر‌هاي گلپايگان، محلات، باقرآباد و دليجان عبور مي‌كند. منبع تامين آب از سد كوچري واقع بر رودخانه قمرود است و آبگيري از خروجي تونل پايين دست سد انجام مي‌گيرد

سيماي طرح

هدف از اجراي طرح، انتقال 181 ميليون متر مكعب آب در سال از سد كوچري جهت تامين آب شرب شهرهاي قم، گلپايگان، خمين، محلات ، نيم‌ور و تعدادي از شهرها و روستاهاي مسير و مصارف صنعتي منطقه مي باشد. از اين مقدار حدود 10 ميليون مترمكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان اصفهان و حدود 13 ميليون مترمكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان مركزي و حدود 141 ميليون مترمكعب براي شهرها و روستاهاي مسير خط انتقال آب در استان قم و حدود 17 ميليون مترمكعب براي شهرهاي ساوه ، سلفچگان و روستاهاي حومه در نظر گرفته شده است .

اجزاي اصلي طرح

 

اين طرح شامل پنج بخش اصلي است كه عبارتند از:

  • خط انتقال از سد كوچري به تصفيه‌خانه جديد و قديم شهر قم واقع در دودهك شامل :
  • خط لوله فولادي به قطر 2000 و 1800 ميليمتر و به طول 109 كيلومتر
  • چهار واحد مخزن بتني به ظرفيت 15000 متر مكعب
  • يك واحد ساختمان كلرزني واقع در محوطه مخزن شماره يك
  • احداث 52 كيلومتر راه دسترسي و ابنيه فني مسير و بهسازي 8 كيلومتر راه‌هاي مسير

2- تصفيه‌خانه با دو مدول با ظرفيت به شرح ذيل:

- حداكثر روزانه آب خام ورودي به تصفيه‌خانه:

  • يك مدول3330ليتر بر ثانيه
  • دومدول6660 ليتر بر ثانيه

 

- حداكثر روزانه آب تصفيه شده:

  • يك مدول5/3171 ليتر بر ثانيه
  • دومدول6343 ليتر بر ثانيه

3- خط انتقال از تصفيه‌خانه جديد تا شهر قم به شرح زير مي باشد :

- خط لوله فولادي به قطر 1800 ميليمتر از تصفيه خانه تا مخزن شماره 7 شهر قم به طول 4/63 كيلومتر

- خط لوله فولادي انشعابات به مخازن سالاريه به قطر 1400 ميليمتر به طول 6400متر

- خط لوله فولادي انشعابات به مخازن دوبرادران به قطر 1200 ميليمتر به طول 3024متر

- خط لوله فولادي انشعابات به مخازن پرديسان به قطر 1000 ميليمتر به طول 3337متر

- احداث 28 كيلومتر راه دسترسي و ابنيه فني مسير

- سه واحد مخزن بتني به ظرفيت 10000 متر مكعب

4- احداث مخازن دوبرادران و يزدان شهر قم

5- اجراي خط اصلي شبکه توزيع آب آشاميدني شمال و جنوب شهر قم

 

مخازن دوبرادران و يزدان شهر قم

به منظور ذخيره و تأمين آب شرب شهر قم ، احداث سه مخزن هر کدام به ظرفيت 20،000 متر مکعب و همچنين بهسازي و آماده سازي مخازن موجود در دوبرادران و احداث يک مخزن به ظرفيت 10،000 متر مکعب و بهسازي و آماده سازي مخازن موجود در يزدان ، مورد نياز است. در اين مخازن که عمليات اجرايي با  انتخاب پيمانکار هم اکنون در دست اجراء مي باشد، مخازن دوبرادران جهت شبکه آبرساني جنوب شهر قم و مخازن يزدان جهت شبکه آبرساني شمال شهر قم، در نظر گرفته شده اند.

 

 

- خط اصلي شبکه توزيع آب آشاميدني شمال و جنوب شهر قم :

بخشي از آب آشاميدني شهر قم در دوبخش شمالي و جنوبي توسط اجراي اين پروژه تأمين خواهد شد.

 بخش شمالي: اين شبکه بطول تقريبي10 كيلومتر مي باشد که از مخازن يزدان منشعب گرديده و به دو ناحيه آبرساني شمال شرق و شمال غرب تقسيم مي شود. اين شبکه با استفاده از لوله هاي چدن داکتيل و فولادي به اقطار 600 الي 1600 ميليمتر در دست اجرا مي باشد.

بخش جنوبي:  اين شبکه نيز بطول تقريبي13كيلومتر مي باشد که از مخازن دو برادران منشعب گرديده و به دوناحيه جنوب و جنوب غربي تقسيم مي شود. اين شبکه با استفاده از لوله هاي چدن داکتيل و فولادي به اقطار 600 و 1600 ميليمتر در دست اجرا مي باشد.

راه دسترسي:

براي قسمت اول مسير بين سد كوچري تا تصفيه‌خانه حدود 52 كيلومتر راه دسترسي و براي قسمت دوم بين تصفيه‌خانه تا شهر قم حدود 28 كيلومتر راه دسترسي سواره رو با عرض نهايي 6 متر منظور شده است. فاصله محور راه تا محور خط انتقال متغير بوده و در حداكثر فاصله خود به 5/7 متر خواهد رسيد. در طول 8 كيلومتر نيز به منظور اجراي خط لوله نسبت به بهسازي راه‌هاي موجود اقدام گرديده است.

 

سيستم حفاظت كاتديك:

لوله هاي فولادي را مي توان بوسيله استفاده از پوشش ها در برابر خوردگي حفاظت نمود. اما به دليل احتمال آسيب اين پوشش ها هنگام نصب و يا كار،امكان خوردگي لوله هاي فلزي در طي زمان وجود دارد.لذا پيدايش عيوب در لايه هاي محافظ يا وجود سوراخ ها، حتي اگر اتفاقي باشد ما را ملزم مي كند كه حفاظت نوع دومي را هم براي فلزات مدفون در خاك بكار بريم. روش عمومي استفاده از حفاظت كاتدي است. حفاظت كاتدي را مي توان به تنهايي نيز بكار برد اما بدليل مقدار جريان زيادي مورد نياز، بهترين روش استفاده ازيك لايه محافظ مناسب به همراه حفاظت كاتدي مي باشد.

اين سيستم (پوشش لوله به همراه حفاظت كاتديك) با هدف حفاظت و جلوگيري از خوردگي لوله هاي فولادي خط انتقال آب به شهر قم اجرا شده و به عنوان موثرترين روش حفاظتي جهت جلوگيري از خوردگي سازه هاي مدفون در خاک شناخته شده که بطور گسترده در حفاظت از خوردگي لوله هاي انتقال آب مورد استفاده قرار مي گيرد. با توجه به اينكه لوله هاي فولادي استفاده شده در مسير خط انتقال آب به مرور زمان دچار خوردگي مي شوند، با اجراي اين سيستم لوله ها در برابر خوردگي حفاظت شده و عمر مفيد لوله ها نيز افزايش خواهد يافت.

نوع سيستم حفاظت کاتدي استفاده شده در اين پروژه، حفاظت کاتدي با جريان اعمالي و بسترهاي آندي افقي است.

 

سيستم كنترل، ابزار دقيق:

با توجه به ماهيت خطوط انتقال آب، كنترل واحدهاي مختلف، مستلزم وجود تعدادي اپراتور و هزينه هاي بهره برداري و نگهداري و رفت و آمد و قبول خطاهاي ناشي از عملكرد اشتباه و با تاخير آنها مي باشد كه با نصب سيستم هاي كنترل و ابزار دقيق و انتقال اطلاعات، مي توان كل خط را همزمان در يك محل و با يك اپراتور و بدون موارد مطروحه فوق از طريق يك سيستم HMI با دقت كافي كنترل و مشاهده نمود و تصميم هاي صحيح و سريعي بسته به موقعيت هاي مختلف گرفت.

در اين طرح در نظر است تجهيزات كنترل و ابزار دقيق و انتقال اطلاعات اين نقاط تهيه و اجرا شود به گونه اي كه امكان راهبري كليه انشعابات، مخازن و خط آبرساني به قم تا انتهاي شير سوزني در ورودي مخازن سالاريه از راه دور فراهم گردد.

هدف از اجراي اين سيستم، راهبري در دو عرصه به شرح زير است:

  • اهداف كنترلي: با استفاده از سيستم مزبور، اينترلاك هاي لازم في ما بين مراكز مختلف اجرا شده و مثلا به وسيله اندازه گيري سطح مخازن، شيرهاي مربوطه متناسبا فعال يا غير فعال مي گردند. به اين منظور تجهيزات ابزار دقيق و سيستم هاي كنترل اتوماتيك در طرح گنجانده شده است.
  • اهداف بهره برداري: به منظور بهره برداري مطلوب، كه بهينه سازي در عرصه هاي مختلف اپراتوري، انرژي و يا تعمير و نگهداري است، از اين سيستم استفاده مي شود. تا با دريافت اطلاعات جامع از بخش هاي مختلف قادر خواهد بود تصميم هاي بهين

    مشخصـات فني طـرح

    • محـل آبگيـري: سـد كوچـري
    • دبـي خط انتقـال: 9000 ليتـر در ثانيـه
    • قطـر خط انتقـال: 2000 ـ 1400 ميليمتـر
    • جنـس خط انتقـال: فـولادي
    • طـول خط انتقـال: 180 كيلومتـر
    • حجم كل مخازن : 90000 مترمكعب
    • سيستم انتقال آب : ثقلي
    • ظرفيت كل تصفيه خانه : 6/6 مترمكعب در ثانيه
    • تعداد مدول ها : 2 مدول
    • روش تصفيه : تصفيه متعارف ، سانتري فلاك
    • روش گندزدايي : كلر زني
    • روش حذف طعم و بو : ازن زني - هوادهي
    • واحد هاي اصلي تصفيه خانه : هوادهي پلكاني ، ميكرواسترينر ،
    • ازن زني ،اختلاط سريع ، انعقاد و ته نشيني ، فيلتر شني ، تغليظ و
    • آبگيري لجن