مطالعات ارزيابي مالي طرح انتقال آب از سولكان به رفسنجان

اهداف طرح

طرح انتقال آب از سولكان با هدف جبران بيلان منفي ذخاير آبهاي زيرزميني و تامين نيازهاي كشاورزي محدوده طرح (دشت رفسنجان) از منابع آب سطحي به ميزان 200 ميليون متر مكعب طراحي شده است. در مطالعات مالي با توجه به اينكه موسسه عمران رفسنجان به عنوان نماينده بهره برداران، سرمايه‌گذاري در طرح را بر عهده دارد، تحليل مالي از ديدگاه آنها انجام شده است.

سيماي طرح

در سيماي كلي طرح اجزاي ذيل پيش بيني شده است :

- احداث سد مخزني

- سيستم انتقال شامل:تونل، خط لوله انتقال ،جاده‌هاي دسترسي، خط لوله اصلي توزيع آب در دو خط

موقعيت مکاني طرح

منطقه مورد مطالعه در چهار استان قرار مي گيرد. محل سد مخزني سولكان روي رودخانه سولكان از سرشاخه هاي رودخانه كارون در فاصله 32 كيلومتري جنوب شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختياري واقع شده است. محدوده تونل انتقال آب در استان‌هاي چهار محال و بختياري و اصفهان و در شهرستانهاي بروجن و سميرم قرار دارد.‌محدوده خط لوله انتقال آب در استان‌هاي اصفهان،‌يزد و كرمان و در شهرستانهاي سميرم، شهرضا، اصفهان،‌يزد، تفت‌، ابركوه،‌مهريز و شهر بابك قرار داشته و ابتداي مسير خط انتقال از ارتفاعات واقع در جنوب شرقي شهرستان شهرضا و غرب روستاي قصر چم آغاز و در دشت نسبتا مسطح منطقه تا تنگه برج و سپس تا روستاي رامشه ادامه مي يابد و پس از عبور از روستاي دهشير به شهر انار مي رسد. دشتهاي مطالعاتي در استان كرمان و در شهرستانهاي شهر بابك ، رفسنجان، زرند و كرمان قرار دارند و شامل دشت هاي انار، كشكوئيه، بياض، نوق و رفسنجان مي‌‌باشد.

نتايج بدست آمده

شاخص‌هاي مالي طرح از ديدگاه موسسه عمران رفسنجان با در نظر گرفتن قوانين و مقررات موجود بر اساس مباني و مفروضات مالي و در شرايط تورمي (قيمت هاي‌جاري) با در نظر داشتن تامين مالي از طريق فاينانس خارجي محاسبه شد. بررسي شاخص‌هاي مالي مربوط به بهره‌برداران در شرايط تورمي نشان مي‌دهدكه درآمد حال خالص بهره‌برداران در اثر اجراي طرح 104933ميليارد ريال است. نسبت منفعت به هزينه نيز 1/31 مي‌باشد. دوره بازگشت سرمايه طرح از ابتداي دوره ساخت 16 سال محاسبه شده است. نرخ بازده داخلي طرح با احتساب 30 سال عمر مفيد معادل 28درصد مي باشد. شايان ذكر است با توجه به نرخ تنزيل در نظر گرفته شده براي پروژه ( benchmark=18%) طرح از سود آوري بالايي برخوردار است.